تساؤل جديد: عمل الجنس \ الدعارة Sex work / prostitution

ثقافة ومجتمع

هناك آراء مختلفة متعلقة بالعمل في الجنس،ما رأيكم؟ هل حرية شخصية ومثله مثل أي عمل مبني على إختيار شخصي،متى ترونه إختيار شخصي،وهل آراءكم مختلفة على حسب نوع العامل في الجنس؛ذكر، أنثى،ثنائي الجنس،متحوّل،الخ… أو ميوله\ها ،مثلا! أم هو إمتهان لشيء حميم وشخصي جدا وقد تكون العوامل الرئيسية المسؤولة عنه إجتماعية بحته؟

اعتقد ان العمل قي الجنس هواهانة جسديه وانسانيه وايضا حيوانية فكيف تبيع
لحمك من اجل متعة الاخرين واكيد طبعا جنس خالى من الحب والعاطفة
التى نسعى اليها وهو الحب والعاطفة والرومانسية فكيف ارى من يعتلينى
ويقوم ويأتى غيرة ليرمى شحنتة وقتها اشعر بقرف من هذه الافعال
واين احترامى لنفسي صحيح بنمارس الجنس ولا نستغنى عنه
لكن مع من نحبها وتحبنا لنشعربالمتعة الحقيقيه

يجب ان نأخد القيود التي يفرضها علينا مجتمعنا بعين الاعتبار ولا ننسا واقعنا المرير :frowning_face:

هو كعمل انا شايفه لو. اختيار حرحق الانسان يشتغله ويبقى دولة تاخد ضرائب لكن انا شايفه انه حاجة غلط وبيع للجسد وجنس خالى من مشاعر وفى اهانة لانسانية الشخص

انا شايف انه عمل عادي, ايه الفرق بين ان جسدي يمارس نشاط جنسي مقابل المال, او انه يمارس مثلا تفكير في بناء مبنى او اجراء عملية؟؟ مادام الهدف في ال]خر هو التحصل على مال فاتجاه العمل ده يبقى زي اي عمل تاني, لانه ليه بالذات اللي بياخد صفات زي (حيوانية-اهانة-الخ…) ده استخدام لمواهب او قدرات موجودة عند الانسان… ازاي ده مثلا يعتبر عمل حيواني او فيه اهانة للانسننية اكتر من اللي بيعمله الجنود في الحروب؟؟ هل قتل انسان ا]خر يتسمى بطولة, و الprostitution اللي بيتم برضى الطرفين يبقى عمل مقزز؟؟ انا شايف ان المجتمع ليه تأثير في تكوين الفكرة دي
الجنس اللي من غير مشاعر بالنسبالي يبقى تفاعل جسمين مع بعض و خلاص, كأن اتنين بيسلموا على بعض و هما indifferent نحية بعض! و من حقكوا تقولوا ان كلامي غلط عشان عمري ما جربت, انا ماجربتش عشان انا خايف, لكن عمري ما هبص لحد نظرة اقل لانه بيمارس عمل زي ده!

خايف من ايه?

أنا مثلا شايفة ان الموضوع مش إختيار فيي كل الحالات…لو إختيار مبني على عدم إضطرار أنا مالياش دعوة بيه،الأضرار النفسية والجسمانية اللي بتعود على الشخص اللي بيعمل في المجال دا جسيمة بشكل عام،وأغلب اللي بيشتغلو في عمل الجنس بيكونو عندهم مشاكل نفسية أو مدمنين مخدرات-مش كلهم-بس بعضهم؛وبعضهم دي نسبة كبيرة مش قليلة…

مافيش شيء أبيض و أسود،احنا مش هنقدر نلوم عامل الجنس،بس نلوم مشتريه…

من وجهة نظرى انا شايف ان امتهان الدعاره ده شىء مهين للمرأه المرأه فى نظرى شىء جميل مهم فى الحياه وبالنسبه للمرأه اللى بتمتهن الدعاره انا مبوجهلهاش لوم لان معظم اللى بيمتهنو العمل ده بيكونو تحت ضغوط اقتصاديه فى الغالب حاجتها للمال هيه اللى بتطرها لبيع جسمها لاى شخص بدل ما يكون لشخص واحد يقدره ويفدرها ويكون كل حاجه فى حياتها

من رأيي انها تبيع مناديل في اشارة مرور احسنلها الف مره من انها تبيع جسدها مقابل حفنه من المال
ليس تفكير رجعي لكن هذا العمل يقلل من قيمة المرأه و جسدها تلك المرأه التي كرمها جميع اديان الارض
المرأه التي تمثل الام و الاخت و البنت والزوجه و الحبيبه
المرأه التي انشأت اجيال و اجيال و نهضت بها الامم
المرأه هي الحب هي العاطفه هي المشاعر الفياضه هي مثال للرحمه على الارض
المرأه هي الجمال هي المحبه هي الرقه هي اللطف هي الروعه
اذا كانت تلك هي المرأه
فكيف تهان بأن تباع لحما مثل الحيوانات ؟!!

امتهان الدعارة مش للمراة بس?على فكرة
برة مصر سمعت فى رجال بيشتغلزا ى جنس بس لا اعرف صحة معلومة?

ايوا, في رجال بيختاروا مجال الشغل ده, و اعتقد ام في منهم في البلاد العربية كمان

خايف من انه انا في مجتمع ميعرفش كتير عن الsafe sex ففرصة اني يتنقلي مرض عالية جدا بالذات مع شخص دي طريقة حيانه, و برضه لانه شبكات الدعارة غير مقننة في مصر, و ممكن اوصل للسجن لو البوليس اكتشف

ليه بيقلل من جسدها؟؟ هل الست اللي بتعرف تطبخ و بتفتح مطعم عشان تكسب فلوس, بنقول انها باعت شطارتها بالفلوس و ده بيقلل من موهبتها و قيمتها؟ قيس على كده بقة اي شغلانة تانية… الموضوع في الاخر بيرجع ان في شخص عنده موهبة و بيستخدمها, الانسان اكتلر من مجرد عضم و لحم, لو اهم حاجة فينا هي اجسامنا و هي اللي بتدينا قيمتنا (مع ان برضه ده مفهوش اي اهانة لجسدها) يبقى احنا بلاظبط زي الحيوانات اللي لحنا بنقول ان احنا مميزين عنها!!

فى بلاد عربية???

فى البحث عن المرادفات للعمل فى الجنس تجد أن فى وسط المجتمع هى عمل مهين وله مجموعة من الأسماء السخيفة
وهو العمل الوحيد الذى ينبذه القاصى والدانى

• وأنا ارى أن الطرفين يحملان جانب كبير من الشهوة الحيوانية لأن أحدهما يجرى وراء شهوة الجنس والآخر شهوة المال
  • وليس هناك فيمن يعمل ببهذه المهنة من يعملها عن رغبة وحب منه للمارسة الجنسية لكنه يلجا لها لحاجته الماسة للمال أو حاجته الشرهه للمال
  • وأظن بعضنا يعلم القدر الكبيييييييييييير للدعارة المرخصة فى تركيا من فترة وفى حكومة أربكان تمكن من توفير فرص عمل مجتمعى عادى للعاملات فى الدعارة فتخلى الكثيرات منهم عن هذا العمل حيث كان الدافع هو الرغبة فى المال
    جسدى ملكى جسدى لحبيبتى

ختاما اذكر القول المأثور
تموت الحرة ولا تأكل بثدييها

جى جى

أنا متفقة معاكي،ولكن لأسباب أخرى.
مثلا،الرجل لا يوصم نفس الوصمة عندما يمارس الجنس من أجل المال،وقد يسمى مستغل أو نصاب،و توصم المرأة بالعهر!
المرأة توصم بالعهر لمجرد كونها مرأة-من الولادة يعني-المجتمع و البيئة اللي بتعيش فيها بتأذيها و بتأذي احساسها بذاتها و بتخليها تشعر انها شيء كل يوم.من الإعلانات في التلفزيون الى مناخ العمل و الدراسة،الى الأهل و الأقارب و الأصدقاء!
كما يوصم المثلي أيضا وصمة(خول) لمجرد ممارسته الجنس مع رجل،وتبقى هذه الوصمة!
أيضا يوصم الذكر الذي يحب التزين كذلك،و الأشخاص اللذين من نوع جنساني أو جندري(ليس ذكر أو أنثى فقط،أو أحدهما،أو متحول)،يوصمون بنفس تلك الألفاظ التي يدركها المجتمع جيدا والتي تحط و تحقر ممن أظهر أي إختلاف عما هو نمطي.

نرجع لموضوعنا،العمل في الجنس لمن يريده ويشتهيه و يعجبه و غير مضطر لفعله،حرية شخصية.لأن هناك أعمال كثيرة نقوم بفعلها وقد بعنا مبادئنا أو راحتنا أو أيا كان.وهذا بالنسبة إلى دعارة مثله مثل المجبر أو المجبر لممارسة الجنس مقابل المال.

مشكلة ممارسة الدعارة انها بتسبب مشاكل فى المجتمع … لان اى علاقه بين اى اتنين هتفسد لو طرف عرف انه الاخر مارسها… ببساطة هتدمر علاقات كتير …

مش الدعارة بقى،عدم الصراحة!
ودا ممم يحصل برضه مع صديق او صديقة،الخيانة ممكنه و مالهاش شروط محددة!

يعنى في حال مارس احد الاطراف الجنس مع بائع\ة هوى … و صارح الطرف الاخر… هل تعتقدى العلاقه هتستقيم بينهم ؟