تساؤل جديد: عمل الجنس \ الدعارة Sex work / prostitution

ثقافة ومجتمع

في الحالة دي ،سواء مارسه مع بائع\ة هوى،أو صديق\ة أو شخص قابله\قابلته ،اسمها خيانة وعدم صراحة!

انا فاهم وجهة نظرك… بس العمل فى الدعارة له اضرار مجتمعيه

و أنا متفهمة الأضرار الإجتماعية،زي مثلا معاملة الإنسان كشيء…أداة للمتعة و الجنس!و الأضرار دي ليها أبعاد!

تمام … و تفريغ العلاقه الجنسيه من اى مشاعر إنسانية بيؤدى لخلق بشر غير اسوياء بالمره . كل همهم اشباع شهوة …وبشكل او باخر ده هيؤدى لزياده نسبة الاعتدائات الجنسية، لان هيكون كل النساء (فى حالة بائعات الهوى و هن الاكثر تضرراً) فى وجهة نظر المعتدى بائعات هوى، و يجب ان تخضع له … الموضوع ابعاده اكبر من انها مهنة حرة او ان الانسان حر في ما يفعله

مش متفقة معاك كليا، بس متفقة انه المشاعر الانسانية هتكون أقل جودة…

اقل جودة… و هنساعد فى خلق جيل لا يقدر العمليه الجنسيه بالمره … و انا كلامى على مجتمع مكبوت زى الشرق الاوسط

ايها الفضلاء
ارى…أن نظرتنا المختلفة للعلاقة بين الإنسان المثلية وغيرها لا يعطينا جميعا أى دافع ولا رخصة إباحة هذا العمل ولو أن هناك واحد او واحدة بتمتهن الجنس علشان عشقهم للجنس فانا لا امانع مطلقا فى إنى أدور له/ا على شريك يمارس معاه على طول لأن بالشكل ده هيتحقق المتعة للفرد ده وكمان هتمنعى ضرر كبير ممكن يقع على ناس كتير زى هدم اسر وخلل وانتقال عدوى وغير ده
إحنا علينا برده مسئولية مجتمعية كمثقفين لحماية كيان المجتمع بشكل او بآخر
جى جى

الدعارة موجودة موجودة يا عزيزي،و تقنينها من عدمه مش هيخليها تختفي…

بس في ناس يا جي جي الموضوع بالنسبالها مختلف و مش عايزة شريك واحد،و كمان مش عايزة التزام…

تقنينها هيساعد على انتشارها … انا باصص لمجتمعنا و حاطط مشاكله فى عين الاعتبار

انا مش مع تقنينها، بس أنا عارفة كويس ان الممنوع في منطقتنا دي مرغوب…

هنا الامر اختلف …من مهنة ذات اجر… الى شخص يفضل العلافات قصيرة المدى و المتعددة… شتان الفرق

في ناس بتحب ان المقابل يبقى فلوس أو هدايا…تبقى علاقة قصيرة بس مشروطة و بأجر.

فقدت معناها …من مجرد متعة بين اتنين ولو لليله واحده …ولكنها علاقة انسانيه فى الاول و الاخر… الى مجرد عملية بيع و شراء و لها مقابل مادى

طب ما العلاقات المؤقته كدا برضه،تبادل المتعة مادي بشكل صريح!مش لازم يبقى في شكل فلوس! المقابل بيكون واضح جدا!هنا بيكون في ارادة و هنا بيكون في ارادة، بس عاملي الجنس او عاملات الجنس بيقدمولك خبرة و احتراف مش مجرد علاقة عابرة،دا لو إعتبرناها مهنه!
كأنك جايب شخص بيحب شخله قوي يصلحلك الكمبيوتر بتاعك!مش هتديله فلوس عشان بيستمتع بشغله مثلا…في ناس بتحب تستغل متعتها…أنا بكلمك من وحي حديثي مع اشخاص امتهنو المهنة دي…

…كلامى هنا على موضوع الاحتراف… هيفسد اى معايير للى بيمارس هذا الفعل مع “المحترفين” من الاخر هيتعود على الاحتراف …وده هيسبب بعد كده مشاكل اخرى ليه او ليها فى العلاقات العاديه …
وجهة نظرى… الجنس و العاطفة…لا احتراف فيهم… هم عبارة عن علاقة انسانيه بحته…تدخل الماديات فيها باى شكل يتلفها لدى ممارسيها … هيضرهم…و بدوره هيضر المجتمع …

خلينا بنتكلم عن الشريحة الأقل وهى اللى يهمها الفلوس والشريحة التانية اللى لا تكتفى بشخص واحد ولا بتحب افرتباط والشخصية اللى بتحب الشريك التخين والشخصية اللى بتدور على الشريك الأسمر
صدقينى احنا بنتكلم عن حالات هى الإستثناء
ففى اسوا الأحوال المثليين فى مجتمعهم يرون المثلية امر طبيعى فى حين يراه المجتمع بالصورة التى يعلمها الجميع اما فى الحالة الأخرى فالأمر اشد سوءا فى المجتمع العادى وأذكر لكى سبب بسيط فى المجتمع له وجاهته

• المراة المتزوجة أى مجتمع وأى زوج وأى شخص واى …يسمح ويوافق لها بتعدد الشركاء؟ مهما كانت الظروف والأسباب وقد سمعت قديما ان الفاروق عمر نفى شابا شديد الجمال خارج المدينة حتى لا تفتن به نساء المدينة فهنا مصلحة المجتمع مقدمة
    والسماح لفرد بالدعارة بمال فهو عمل سهل ويسير مجرد الجمال لساعة او اكتر او اقل يمكنك من تكوين ثروة وذلك يفتح الباب على الكثيرات بالعمل بمجال لا يحتاج وقت ولا جهد والراتب مقدم
    مصلحة المجتمع وتماسكه مقدم على هذا كله
    والعلاقة المثلية مع اختلافها عن نظرة المجتمع إلا ان سريتها بين الشريكين احد وسائل الحفاظ على المجتمع الداخلى لكل الشركاء

معلش عشان تهت منك يا جيجي… ايه علاقة الدعارة او ممارسة البغاء بالمثلية الجنسية؟

ألغى هذا المستخدم حسابه

This user has deleted their account