زواج مثلى من مثلية

ثقافة ومجتمع

هل فكرت يوم
ان ممكن يكون زواجك من مثلية
يعطيك الحرية انت و هى فى المثلية
بمعنى المجتمع هيبطل يبص للى اعزب اللى عايش لوحده او العكس للبنت
امام الناس متجوزين و بيعيشو حياتهم المثلية
ولا رايكم ايه

المسألة دي صعبة جداً … إن الواحد يعيش كذبة طول حياته. وبعدين حتى لو تتزوج، الناس بتسأل عن العيال والبيت وعن ألف حاجة.

هو ممكن … بس مش بدون مشاكل أو قلق مستمر.

أنا بالنسبة لي عايش حياتي كذبة في كذبة ومش قادر اتخلص من شعور الذنب. مش حكسب حريتي بكذبة ثانية.

بالطبع ممكن بشرط التوافق والارتياح وكل فرد يكون عنده علم بميول الاخر
وبينهم الصراحة في كل الامورالشخصية واحتمال يكون في حب بينهم
ويتنزلو عن هذه الميول بسبب انهم مشبعين بعضهم مع احتمال يكون
زواج ناجح

كنت شوفت مواضيع فى قسم الانجليزى ناس بتبحث عن ذلك هربا من المجتمع

انا معايا ولد زميلى فى الكليه مثلى وبيحب بنت مثليه وكل ما أقوله انت ايه أخر موضوعك معاها يقولى مش عارف مش حاسس اننا هنبىق مبسوطين مع بعض فى الجواز علشان هى عارفه انى مثلى و انا عارف انها كده برضه يبقى ازاى هنقدر نكمل مع بعض و لحد دلوقتى مش عارفيين ياخدوا قرار فى علاقتهم دى

@Dodoo
طب طالما هما الاتنين بايسيكشوالز يبقى فين المشكلة؟ مايتجوز بعض عادى, ده أفضل حل ليهم.

انا من خلال تعاملى معاهم هما الاتنين اتأكدت ان البنت هى اللى متمسكه بيه اكتر ما هو متمسك بيها
هو دايما لو حصل بينهم مشاكل مش بيعمل حاجه وبسيبها ع طول لكن هى بتيجى وتشتيكيلى و انا مش بعرف انصحها ب حاجه هو ساعات يقولى ازاى اتجوزها و انا عارف وهى عارفه عنى اننا كده
وبرجع اقول لنفسى انا لو مكانهم ولو معرفتش انى افضل lesbian دايما علشان المجتمع بتاعنا ده ويجى واحد يتقدملى يا ترى هقوله انى انا كده ويقبل بيا كده ويحاول هو يغيرنى ولا هيرفض على طول طيب الاحسن بقى انى اخد واحد عارفه انه gay و هو عارف انى lesbian ولا أخد واحد ميعرفش اى حاجه ولا أنا أقوله ؟؟

انا من رائيى انهم يتجوزو من اجل الابوة والامومة اما من ناحية ممارسة الميول
ممكن هوخارج البيت اوباذنها وهى ممارستها مع من تحب يكون داخل البيت
لكى لا يكون بينهم اى شك واعتقد انه زواج ناجح بس يتخلله الصراحة
مع بعض فى كل الامور العامة والخاصة وفوق ده وده الرضا والحب

فى ناس للأسف بتضطر, تحت ضغط الأهل, انهم يتجوزو حد هيتروسيكشوال, بس طبعا دى مصيبة! فى ناس بتفتكر ان الهوموسيكشواليتى دى ممكن تختفى مع الأيام لو اتجوز وخلف, وبعد كام سنة جواز غالبا بيحصل طلاق!
لكن فى حالة صحابك, فهما الاتنين هومو, وبالاضافة لكده فى بينهم حب, يعنى مش اتنين هومو عاوزين يتجوزو وخلاص, بس الواد شكله مش عاوز ارتباط أصلا.

مش حاكية مش عاوز ارتبط بس مش عارف انا هومو مش بايساكشوال
فحاسس انى مش هسعدها مش اكتر
وحاسس انى لو صاحبت واحد و حبيته اكيد هحبه اكتر لانى هلاقى الى انا محتاجه فيه و انا عاوز ارتبط بس مش سهل تلاقى الى انتا بتدور عليه و فعلا انا بحبها بس الحب انواع يعنى بحبها زى اكتر من صديقة بس مش زى حبيبة ؟!

سورى انا مش عارف استخدم الموقع اوى عشان كدة اتعمل مجهول :]

مش عارف
الواحد لما بيجى يبصلها من الناحية دى بيحس ان فى حاجة غلط فى العلاقة
يعنى مثلا لو خلفنا تفتكر هقابل صاحبى ازاى ؟ و هى تقابل صاحبتها ازاى الموضوع مش بيسط اوى كدة

اتجوز للحفاظ على الجنس البشري لكن ميولك الحقيقيه مارسها

ايه ده؟ انت الشخص اللى احنا عمالين ننم عليه من الصبح؟ انت جيت هنا ازاى؟
أنا كنت فاكرك بايسيكشوال وكنت فاكر انكو بتحبو بعض حب ارتباط مش حب صداقة, عشان كده حكمت عليك غلط, أنا آسف.

يادرش انتوبتحبوا بعض اتجوزها ومتعقدش نفسك ومن ناحية مقابلة اصحابك
شوف تعليقي السابق يللااتكل على الله وابقي اعزمنى وهرقصلكم في فرحكم
انا برقص حلو اوى بس اوعى عينك تزوغ عليا وكمان زغروطة
عشانك انت وهى لولولولولولولولولى

la 3ady wala yhmaaaak :grin: ana far7an gedan eny bt3arf 3ala nas mo7trma a7saan mn el face million mra walahe :grimacing: ya reet nkoon as7ab :smile:

wnaby enta waaaaaaad 3slyaaaaaaaaaaaaaaaa :kissing_heart:

o3zorny fel so2al m3lesh, bas hwa ya3ny he hates3ed-ha?? ento metgawezin shaklan bas,ya3ny ma7adesh fiko hayeb2a lih ay eltezam men ne7yet el tany 3’er el eltezamat el madeya, hatefddalo ass7ab gowa nafs el bet!! wala hwa fi 7aga ana msh fahemha O.O

Yes, Mostafa, this place is better than facebook bekteeeeer :grin: we akeed haneb2a as7ab :smile:

وليه مش فاهمها المفروض انكم اصحاب وعارفين ميول بعض كويس وخدكلامى
ثقة اتجوزها ومتخفش وتداروا ميولكم عن اى حد وتبقوا رافعين راسكم
امام الكل لان ميولكم خاصة بيكم انتم وهتكون هى سترك وغطاك
في الموضوع ده وانت ايضا سترها وارجع واقولك ميولك انت
تمارسها خارج البيت لكى لاتزوغ عين صحبك عليها وتبقي
مشكلة انما هى تمارس مع صحبتها داخل البيت وتكون
انت بره البيت منعا لاحراجها واحراج صاحبتها
مع تمنياتى بتوفيقك انت وهى ومستنيه اشوفك
متجوزها وان شاء الله هتكونو اسعدزوجين