الإنجليزي شيك

أهواء

أنا شايفة ان المشاركات اللي باللغة الإنجليزية على الموقع أعمق وأقوى، هيا اللغة أشيك مثلا؟احنا بنتكسف نتكلم عن مشاعرنا بالعربي!
مع الأسف، في مصادر محدودة جدا باللغة العربية متوفرة لينا، الإنجاز الحقيقي لو كل شخص شارك بالمعلومات اللي عندو وحاول يترجم شيء عجبه أو قرأه عشان يبقى متاح للناس كلها تتعلم…

من ضمن الأسباب هو أن مش كل المشاركين عرب، في بعضهم من باكستان وإيران وتركيا بس عايشين في الخليج. ولكن معاكي حق. اتمنى أن نسبة المشاركات في القسم العربي تزيد.

فعلاالقسم الانجليزى انشط من العربي ومش كلنا هنا توب في الانجليزى
والموقع هنا اكثر من رائع لانه بيخفف عن المجروح بأستشارة من له
تجارب بمعنى ان نكون عونا لبعضنا البعض حتى نتجاوز
الخوف والكبت والاحباط لعودة الثقة لمن يفقد الثقة في نفسه

لا أعتقد بأن الموضوع له علاقة مباشرة باللغة سواء كانت أشيك من العربى أم لا. و أنا بصفتى من أكثر المشاركين فى النسخة الإنجليزية للموقع شايفة أن المواضيع و الردود فى العربى أيضاً قوية و جميلة, أعقتد أن كل ما فى الآمر أن هناك بعض الأشخاص و أنا من ضمنهم يشعرون أن التعبيير عن ما يريدون أن يوصلوه لغيرهم أسهل بكثير بلغة معينة فنما من يستريح أكثر فى الكتابة بالعربية أيضاً. ولا ننسى أن من الممكن أيضاً أن يلعب التعليم أو المكان دور فى ذلك فبعض الأشخاص فى الإنجليزى يعيشون فى بلاد أجنبية أو كان تعليمهم فيه القليل من العربى. أنا عن نفسى فى أى مناسبة أستطيع أن أترجم رد من الإنجليزى للعربى أفعل ذلك لكن طبعاً ذلك يعتمد على وجود موضوع مشابه فى العربى.

الموضوع ببساطة… خوف من المشاركين العرب… ان يتنقل زيف ومرض الواقع العربي و بعض شخصياته الى هنا… بس

بصراحه تامه انا كنت خايف جدا اعبرعن مشاعري الحقيقيه لغتيه ماوجدت هذا الموقع…أنا كنت ممزوق جدا مش عارف اواجه نفسي او اجد صديق حقيقي يعرف انا تعبان من ايه…بجد الاصدقاء هنا محترمين جدااااااااااا ومفيدين جدا للتعبير عن مشاعرنا الحقيقية…اول مرة احس ان انا بشر معاكم يا احبائي …كنت بكلم نفسي وألومها كوني GAYلكن الآن انا فخور بذلك…

صديقتي مرمر،

أنا أتفق معكِ تماما اننا لازم نخلي الجزء العربي أقوى،ومش لازم تكون بتتكلم انجليزي عشان تقدر تعبر عن نفسك!
أكتر شيء بيستفزني اننا بنبقى مش عارفين نعبر عن مشاعرنا بلغتنا.ودا اللي لازم نساعد بعض فيه!

أهلا بيك YOYO1000

أنا ملاحظة انك عضو جديد!
وسعيدة بأنك شرفتنا و نورتنا ونتمنى مشاركتك في كل المواضيع وابداء رأيك :smile:)

و صباح الورد!

أنا في تصوري انه حتى لو كان في مصطلحات بالعربي الناس هتستعلى عليها …وبالنسبة انك بتفضلي الكلام بالعربي أكتر،ف دا شيء فردي ومش عن ناس كتير.

في ناس فعلا بتتكسف من العربي!

كلامك كبير قوي يا هيما :grin:

thanks my sweet heart friend

ده اللي كنت داخلة اكتبه بس ب اسلوب لافف شوية :grin:

أنا شايفة إن المشكلة فى العرب المشاركين فى النسخة الإنجليزية فقط . لأن ده بيحرم ناس كتير جدا من الحوارات الثرية اللى بتدور على النسخة الإنجليزية . وأحيانا لما بلاقى موضوع مطروح من أحد الأعضاء أو العضوات أحاول أدخل على مشاركاته ألاقيها إنجليزى … وبحكم إن دراستى ألمانى فى شمال تنزانيا ههههههههههههه بيمنعنى من استخدام الإنجليزى بالشكل الكافى واللى زيي كتير جدا
فالتقصير هنا من اللى عندهم القدرة فى المشاركة بالعربية لكنهم اختاروا الإنجليزية فقط . وقد يكون هذا سبب فى انحسار التعارف والعلاقات عن لو كانت بمشاركات اوسع من باقى الأعضاء العرب على النسخة الإنجليزية.
وجهة نظر … وقد عانيت منها

أنا شايفة إن المشكلة فى العرب المشاركين فى النسخة الإنجليزية فقط . لأن ده بيحرم ناس كتير جدا من الحوارات الثرية اللى بتدور على النسخة الإنجليزية . وأحيانا لما بلاقى موضوع مطروح من أحد الأعضاء أو العضوات أحاول أدخل على مشاركاته ألاقيها إنجليزى … وبحكم إن دراستى ألمانى فى شمال تنزانيا ههههههههههههه بيمنعنى من استخدام الإنجليزى بالشكل الكافى واللى زيي كتير جدا
فالتقصير هنا من اللى عندهم القدرة فى المشاركة بالعربية لكنهم اختاروا الإنجليزية فقط . وقد يكون هذا سبب فى انحسار التعارف والعلاقات عن لو كانت بمشاركات اوسع من باقى الأعضاء العرب على النسخة الإنجليزية.
وجهة نظر … وقد عانيت منها

حقيقي فعلا، الهوية العربية لكل شخص فينا مخيفة لدرجة ان حتى مش بنقدر نتكلم بيها في موضوع شائك بالنسبة للعرب!

عزيزتى She-La-La
الكلام بالعربية ليس عائقا فى انطلاق مشاعرك وليس عائقا فى التعبير عن المشاكل المطروحة . البعض هنا يبحث عن تعارف إما تعارف مراسلة وتبادل أفكار وتجارب وإما تعارف مباشر وصولا لصداقة وعلاقة وهناك تجارب هنا كثيرة قرأت عنها من موضوعات الأعضاء . لكن لو أحببت توسيع دائرة التعارف على بعض الأعضاء هنا.هلاقى نفسى محسورة فى عدد محدود وأصبح الغالب مش بيشارك . فى حين إن كثير جدا من الأعضاء العرب بيدخلوا على النسخة الإنجليزية . وهما اللى بإيدهم وبمشاركاتهم ممكن يعملوا إثراء للمحتوى هنا لعدة أسباب منها:
1- الإطلاع على الموضوعات المتعلقة بهويتنا المختلفة بشكل أكثر تعمقا فى الثقافات الأخرى اللتى تتقبل المثليين
2-القدرة على نقل التجارب والخبرات التى تم اكتسابها من الأعضاء بالإنجليزية
3-طرح موضوعات مسكوت عنها تحتاج لمراجعات وحلول. وقد سبق طرحها على النسخة الإنجليزية
قد ادعى أن تحول البعض للإنجليزية فقط … هو نوع من الطائفية المهذبة … فكما أن المثليين يصعب إندماجهم فى المجتمع العربى فهم كذلك الآن يصعب إدماجهم فى النسخة الإنجليزية إلا القليل.
أدعوكم لإثراء النسخة العربية
جى جى

Need to be translated

أنا عاوز أشارك معاكو بالعربي و نترجم كل موضوع من الناحىة الإنجليزي

أي موضوع موهم نبتدي بي ؟ نوزع الشغل معاناو نشتغل جروبپ