هومو وعنده هموفوبيا؛رقاصة وبترقص!

هوموفوبيا
ثقافة ومجتمع

هناك قضية معينة تجعلني أحك في رأسي،أتأمل الحائط ثم أقول “ليه بس كدا”!
كيف تكون مثلي/مثلية ولكنك لا تقبل متحولي الجنس مثلا،أو مختلفي التصنيف الجندري،أو لاتتقبل مثلي مثلك لأنه شكله أنثوي أو ذكوري بطريقة مبالغ فيها.لا تحكم على غيرك أو تنقص من قدرهم لإختلافهم عنك…ربما هذا تقريبا ما كنت تنادي به؛ألا يحكم أحد عليك ولا يصنفك!
هناك من لا يقبل الجاي الذي يعيش ف المنطقة الفلانية لأنها “بيئة” أو “البنت دي شكلها فيم/بوتش قوي”.
يا جماعة منطقي جدا ان يبقى عندنا مشاكل بالكم دا ف المجتمع اذا كنا احنا شخصيا عندنا مشاكل مع تصنيفنا للناس وتعريفهم والحكم عليهم!!

نقطة بس حبيت أثيرها مش أكتر!
.

للاسف الكلام ده موجود يعني حتى داخل المجتمع المثلي تلاقي عنصرية ضد بعضهم وده شئ هزلي جداً…انا هندي مشكلة مع متحولي الجنس اللي بيتحولوا عشان المجتمع يتقبلهم “بالشكل الطبيعي” انا اي حد يفكر كده مش باقبله، المجتمع عمره ماهيتقبلك عشان هتفضل ديما مسخ حتى وانت/ي متحول/ة هتفضل “غير طبيعي”…طبعا بالتكلم عن اللي بيعمل كده عشان المجتمع اما لاي اسباب تانية هو حر وماعنديش مشاكل معاهم.

من وجهة نظري ان التحول الجنسي ده اختيار شخصي, اذا كان سببه شئ عضوي او رغبة في تقبل المجتمع او حتى ان كان لمجرد الرغبة في تغيير الجنس … انا لا يعنيني الشخص ده مان ايه قبل كده, هو\هي اختاروا يعيشوا بهوية معينة فانا لازم احترم الهوية دي و بدون اهتمام باسباب التحول

تقبلني كما انا و ساتقبلك كما انت … ده مفروض يكون شعارنا المرفوع
ليس من حق احد ان يصنف شخص علي حسب وجه نظره الخاصه …
الشمس قد يختلف في وصفها الكثيرون و لو شاهدوها في نفس اللحظه و من نفس الزاويه !
موضوع جدير بالمناقشه عزيزتي palkokapo
تحياتي

احنا محتاجين نتقبل المختلف أيا كانت أسباب إختلافه وإن كانت نفسية.المشكلة في المجتمع الكويري بشكل عام انه بيجمع كل من لهم هويّات جنسية أو جندرية مختلفة على اختلاف قضاياهم.ويبقى علينا تقبلهم وعدم الحكم عليهم ايا كانت مشكلنهم.

كلامك مية مية , دائماً نحن نطلب من المجتمع يتقبلنا , واذا فكرنا شوي بتصرفاتنا وتعاملنا مع الناس , رح نكتشف ان نحن اكثر الناس عنصرية وتفريق .

شكراً عالموضوع

This user has deleted their account

كلام صح تقبلنى كما انا واتقبلك كما انت لان ارواحنا تقبلت بعضها وتوافق رغباتنا المغلفة بالحب
لان الحب هو اساس العلاقة الناجحة

This user has deleted their account

مثليين عنصريين LOL

بالحب وللحب يجب ان نعيش حياتنا ومش لازم نصنف ميولنا ونكون عنصريين
وتمارس حياتك بحريه ومش ضرورى ان حد يعرف انت ايه او ميولك ايه
ويكفى من يعرف عنك هو حبيبك او احبابك وموقع زى اللي احنا فيه ده
بيفتح لنا الباب للفضفضة ونجد من نساعده ومن يساعدنا بارائه واعتقد
ان صاحب\ة الخبرة والتجارب يساعد قليل الخبرة لان كلنا هنا
في الهوا سوا

الناس مش بتقبل الاختلاف مش بتقبل غير الى تعرفة وبس والى متعرفهوش او مش قادرة تفهمة بتنقدة …

ريكي مارتن كان كدا برده وهو صغير وأعتقد إن النشأة الدينية هي السبب لأنها بتدفع الواحد فينا لكره حقيقته وإحساس بالذنب الدائم ناحية نفسه وفي أحيان كتير بتخنفه وبتدفعه إن يكره المثليين اللي زيه عشان هم اتصالحوا مع نفسهم بعكسوا
http://www.gaystarnews.com/article/ricky-martin-‘i-used-bully-gay-people’270813

المشكلة مش فى انه ازاى مثلى و عند رهاب مثلية او مبيحبش المتحولين الفكرة كلها فى المجتمع الى نشأ فيه مش معنى إن فى حد مثلى مصرى مثلا إنه كويس و بيحب الناس كلها هتلاقى بيكره البنات المثلية و شايفها غلط فى ناس مش قادرة تتحرر من سيطرة الثقافة المتعفنة الى وقعوا فيها للأسف

حقيقة أن هناك من لا يقبل لا مثليين ولا متحولين أنا مغاير لكل الناس أنا أعشق المتحولين جنسيا لكن ما لاقيت حدا هيك أعشق كثيرا الشميل لكن ما تحقق حلمي

كل دا بينخرط تحت مسمى واحد الا وهوا open mined
مش موجود مش عار الأنجليزى صح ولا لا بس ككتير فى المجتبع ما بيتماعش بعقليه متفتحه

قرأت من فترة قريبة إنه في إحصاء بيقول إنه 60% من ال homophobes أصلاً homosexual، يعني بيصير عندهم نوع من ردة الفعل العنيفة وكأنه عقلهم الباطن بيرفض الفكرة… وأنا شخصياً إلي تجربة مع شخص هيك كانت طبيعته بس الحمدلله خلصت منه قبل ما توقع الفاس بالراس :smile:

ياجماعه دى حريه شخصيه
انا مثلا مثلي الجنس وابحث عن انسانه مثليه للحب والارتباط بالزواج للخلاص من زن الاهل في الزواج وعلشان نكون فهمين يعني ايه احتياج للعلاقه المثليه وكل واحد منا يعمل علاقته المثليه بدون خوف او حرج ويكون مطمن في علاقاته
واكيد هلاقي طلبي في يوما ما