انا زيد الجبور....العمر 29 سنه متخصص بعلم النفس الاكلينيكي

صحة

اول مشاركه لي واتمنى تقبل ما أقدمه من طرح
عندي اسئله واتمنى ممن لديه الرغبه للاجابه بالتفصيل
1 هل عندك اكتئاب
2 هل عندك قلق نفسي
3. هل تعاني من وساوس قهريه لا اراديه
4. هل تشعر دائما بشعور الذنب
5.هل سبق عانيت من الأرق
6.هل سبق وعانيت من التحرش او الاغتصاب او التعنيف في طفولتك
7. هل عشت طفوله قاسيه وصعبه وهل عانيت مع أحد الوالدين
.

1 لم اشعر باى اكتئاب لانى متفائل دائما
2 واقلق من ايه وكل ما اريده بعمله ان عاجلا او اجلا
3وساوس ليه وكل ما احتاجة بنفذه
4 لو نظرنا للحلال والحرام يبقي مش هنعرف نعيش والحرامى والمغتصب والقاتل واللى بيجيب في سيرة الناس والنمام لا يشعرون بالذنب
5 الارق بيختلف من انسان لانسان
6 محستش في طفولتى باى عنف لان من اوصلنى لكدة هو الحب صحيح كنت صغير وكنت بحب اللى عمل معايا كدة وبرضايا عشان كنت بحبه
7 لم اعيش طفولة صعبة عشان كنت شقى جدا واشتغلت في سن صغير وحبيت ذلك الشخص حتة اتعدت عليه حتى وصلت انى انا اللكنت بطلب منه يعمل معايا وكان بيبقي سعيد بطلبى حتى بعد عنى بظروف ليس له يد فيها حتى احتوانى رجل وكان ببيحب الاولاد الصغيرين حتى كبرت وبقيت شاب وعشان ما يكونش غدر بيا عملى مشروع يكون مستقبلى وضحى الكتير من اجلى حتى هو ارتبط بولد صغير كما كنت انا ولكن هو كان رجل رائع وحنون ومش انانى وقلبه مليان حب والان اترحم عليه ان ربنا يخفف عليه عزاب القبر لانى ما زلت عايش في خيره والان انا مرتبط مع انسان رائع ولم تنقصة الرجوله في اى شئ ارجو اكون اجبتك على اسئلتك

Need to be translated

١) اه عندي اكتئاب من سن صغير و زاد مع الوقت و مع زيادة الهموم و المشاكل
٢)عندي قلق برضه بس ده مصاحب لتعبي الأساسي و هو neurotic dissociation و هو غير منتشر بس ليه علاج
٣)لا الحمدالله
٤)ايوه بالذات بسبب المثليه عشان ده شئ محرم و غسر مرغوب فيه في وسطنا
٥) اه برضه و لاكن في ادويه كتير بتساعد و بتنهيه
٦) من النادر وجود حد متعرضش لواحد منهم او حتي الثلاثه
٧) و زي ما قلت ده شئ طبيعي و لاكن بمراحل طبعاً و في حالتي ده كان بسبب تقاليد البلد و الناس و الجهل و عدم المعرفه و مش بسبب عدم حب اهلي