مشكلتى مع الحجاب

دين
ثقافة ومجتمع

انا محجبة من اعدادى وحاليا خلصت جامعة ولحد ناو مش مقتنعة بالحجاب وعايزة اقلعه , قولولى اقنع اهلى ازاى وخصوصا اخويا ده بيقولى لو قلعتيه هقصلك شعرك وانتى نايمة وههزقك فى الشارع قدام الناس وماما تقولى هتقلعيه على ايه ده حتى شعرك وحش , بصراحة انا بفكر احطهم قدام الامر الواقع انا زهقت من كتر التحكمات , نفسي اعيش زاى مانا عايزة ,هما بيحاولو يخوفونى ويدايقونى والناس وكلام الناس معن دى حاجة بينى وبين ربنا زاى مثليتى كدا , ربنا اللى هيحسبنى , بس انا مش قادرة ازاى الدين يسر وكل حاجة مفروضة علينا . ياريت تقولولى اعمل ايه انا زهقت ومش قادرة البسه تانى
.

This user has deleted their account

بالضبط نفس اهلي انا لما اطلع من البيت اقلعه بنات شكثر يسوون نفسي او انا اسوي نفسهم

اعملى الى انتى مقتنعة بيه وحاربى من اجله وهما مسيرهم هيستسلمو فى يوم من الايام بقدر صمودك فى المعركة اكيد هتغيرى الى مفروض عليكى بالاكراه المهم انك تكونى عايزة التغير من قلبك صدقينى

يا جماعه دي العادي عند الاهل في مصر

مع الاسف الديانات مشكلة الانسانية

إذا كنت تحت نفقة الأهل ولست منعزلة أو مستقلة بنفسك عنهم ويصرفوا عليك فما عليك إلا أن تحاولى إقناعهم فربما مع مرور الأيام سيقتنعوا ويغفلوا عن الأمر وتبقى حرة فى اختيارك لان الأسر العربية تريد ان تتدخل فى خصوصيات بعضها وحرياتهم أتمنى أن أكون قد وفقت فى الجواب الصحيح …

انت اتكلمتي في الموضوع من الناحية الدينية فقط وان دي حاجة بينك وبين ربنا . صح دي حاجة بينك وبين ربنا مفيش نقاش في الموضوع دة بس بصراحة الموضوع مش كدة وبس الموضوع لية جانب ديني منقسم لشقين وجانب اجتماعي .
1- جانب ديني بينك وبين ربنا
2- جانب ديني بين ولي امرك وبين ربنا ( كلكم راعي وكلكم مسئول عن رعيتة ) يعني هما كمان ربنا هيسئلهم عنك وعن افعالك وعملو اية معاكي فيها علشان كدة هتلقيهم هيضغطو عليكي وهيخوفوكي وهيهددوكي وهيصبروكي وهيعقلوكي يعني من الاخر هيعملو اي حاجة يقدرو عليها علشان الي بينهم وبين ربنا هما كمان وبالي هما بيعملوة دة خلصو الي بينهم وبين ربنا ومش هتلاقي حد من اهلك يقولك بالساهل ومالو اقلعي الحجاب برحتك علشان ميشلش جزء من ذمبك
3- شق اجتماعي ودة طبعا بيكون مرتبط بالعادات والتقاليد والعرف في نطاق الاسرة والبيئة المحيطة بيكم وواضح من كلامك ان التقاليد في الاسرة والبيئة المحيطة الحفاظ علي الحجاب وبخلعك للحجاب هتسببي ليهم مشكلة اجتماعية مش ظريفة .
من الاخر من رأي انا مع مقولة انت حر ما لم تضر وهنا موضوعك مرتبط بيكي وبأهلك فكري اذاي تمسكي العصاية من النصف ترضي اهلك ومتتسببيش في ضرر نفسي ليهم وفي الوقت نفسو تشبعي رغباتك علشان تفضلي في سلام نفسي مع نفسك ومع بيئتك المحيطة

انا شايفة انه اللي بيعملوه معاكي داه بيكرهك فالحجاب اكتر اساسا، لازم متلبسيهوش و انتي مش مقتنعة بيه ، لو هما شايفين انه واجب ديني يقنوعوكي بالحكمة و الموعظة الحسنة مش بالتهديد هما بس خايفين من المجتمع اكتر ما بيراعوا رينا في تصرفهم معاكي و دي حاجة من طبع الاسر المصرية و العلم انا محجبة و حابة الحجاب عادي بس الاجبار شئ في تحقير ليكي و الدين مش اجبار

صراحة، ارى ان هدفك في الوقت الحالي هو التفوق في الدراسة و ضمان استقلالك المادي وعدم الدخول في صراعات مع الاهل

مدام أنت لسه تحت تصرف أهلك وعايشه معاهم هيكون صعب تقلعي الحجاب…هتعملي مشاكل بدون داعي
أنت ممكن تبدأي الموضوع وحده وحده…بدل لما تلبس طرحه ألبسي بونيه…يعني يغطي جزء كبير من الشعر
بس نصحتي ليكي متدخليش فى صراع مع اهلك