المثلية و الزواج

شخصي

انا ليزبيان و عندي ٢٢ سنة
بفكر هو ازاي هعيش حياتي و اتعامل ازاي مع اهلي ؟
و هل في ليزبيانز تاني في سني او اكبر مني عرفوا يتعاملوا مع اهلهم و المجتمع من ناحية الزواج ؟
و ازاي هتتعاملي لو انتي ليزبيان و نفسك في عيال مثلا بس مش عايزه زواج
انا شخصيا الخلفه مش من اهتمامتي و مش عندي مشاعر امومه قوي نفسها بس برضو بتسائل هعمل ايه برضو لما اكبر في حال متجوزتش خصوصا انه خيار السفر مش سهل او متاح عالاقل لحد دلوقتي

اعتقد الجواز الصوري هو الحل بالنسبالك

هقولك علي حاجه عشان احنا من نفس السن بصي الحل والمفتاح السفر و تعلميا تكوني كويسة و الاستقرار النفسي والعاطفي فكرة السفر ابدأي فكري فيها علي حسب التعليم بتاعك هتعرفي هتسافري علي اساس ايه ممكن تخدي منحة وساعتها انتي مسافرة تعليم و واحده واحده تشتغلي هناك وتعملي بيت وممكن تشتغلي علي طول هناك السفر السكك بتاعته كتير بالنسبة للاهل ف دي عوامل كتيررر يطول شرحها بس شوفي اهلك في يوم هيتقبلوا لما يشفكوكي ناجحة لما يتكشتفوا ان ده شيئ طبيعي كلها خطوات بتيجي واحده واحده وبتيجي مهما السنين عدت حتي لو هوموفوبيك ل أقصي درجه متفكريش في حاجه متخليش ميولك عائق متحسبيش كل حاجه عيشي حياتك وخططي ليها كويس واسعي وعيشي وافضلي عيشي ميهمكيش حاجه متعرفيش المستقبل في ايه وهو في ايد ربنا فخير اكيد وللمرة المليون عيشي حياتك واستمتعي بيها وبالنسبة للأطفال لما تبقي مستقرة مع ال partner بتاعتك اتبنوا أطفال يا ستي وربيهم او بعملية حد فيكوا يخلف طفل ويتربوا بين ايدكوا وحبكوا الدنيا واسعه المهم اننا نعيش بجد واوعي حد يحد في دماغ ان يتجوزك وهو عارف ميولك ويبقي جواز ورق اوعي تفكري في كده ابدااا يا بنتي صدقيني هتندمي

شكرا ل ردك بجد
تسلميلي :purple_heart:

ألغى هذا المستخدم حسابه

العفو علي ايه بس u are always welcome :purple_heart: