عذابي النفسي هايكون سبب نهايتي

شخصي
ثقافة ومجتمع

انا مش متخيل الصراحه اني ممكن اكمل عايش كده لامتي. انا كلها كام يوم و هاتم 35 سنه بقالي حاولي 30 حاسس اني مختلف و كابت كل ده جوايا 30 سنه و عايش في كدبه خوف من الناس و النقد و التحقير انا عايش في عذاب كل يوم من حاجه انا ماخترهاش…
من 10 سنين ابتدي يجيلي اكتئاب و كل سنه بيزيد روحت لكذه دكتور نفساني بس ولا واحد قدرت اقول له عن اكبر سبب الي جايبلي اكتئاب خوف منه… انا كمان عندي رهاب اجتماعي شديد فبطلت انزل من بالبيت و حتي مش قادر اشتغل انا عايش فعلا في جحيم نفسي و مش قادر اتكلم مع اي حد في الموضوع ده, ده غير اني عمري ما عملت علاقه مع اي حد مما سببلي كبت رهيب انا بقالي كمان سنين بفكر في الانتحار و جربت انتحر اربع مرات بس فشلت انا فعلا مش قادر اتخيل اني ممكن اكمل كده انا حاسس اني اتولدت عشان اتعذب و لما هاموت هاتعذب تاني بسبب ميول انا ماخترهاش والله العظيم ماخترت اكون حاجه مدمراني يوم عن يوم
انا بكره نفسي و كاره اني مختلف…
.

أنا أسف على المرحلة إلي تمر فيها حالياً. ياريت أعرف كيف أساعدك :cry:

انت بايدك تخرج الى النور بدون مساعدة من اى حد اولا كن اجتماعى ومشاركة الكل في اى موضوع دون ان تصرح بميولك
واترك ميولك للصدفة التى تجد نفسك مقبل على الحب مع من تريد ولا تضع نفسك في كهف مغلق اخرج وشارك الناس
في مشاكلهم وتبتعد عن الاكتئاب والاحباط الذى تضع نفسك فيه

انت مش لوحدك احنا كلنا معاك :heart:. خد بالك من نفسك. متموتش نفسك بسبب المجتمع الجاهل الراجهى ده . مش مستحق. خاليهم يتحرقوا بغاز. ما فيش عيب فيك ، هما اللى مكبرين الموضوع عشان مش قادرين يفهموا. ارجوك كلمنى خاص انا ممكن اواجهك لدكتور نفسانى بثق فيه و عارف ان انا بايسكشويل و مش بيحكم خالص. و حاول على قد ما تقدر انك تهاجر بأى طريقة. لو معرض للخطر ممكن تهاجر عن طريق asylum لأى بلد اروبى او استراليا او كندا. كندا احسن و اسهل دولة ممكن تهاجر له.

بس لو معندوش امكانيات للسفر يعمل ايه يا كودلس

ye7awel yastaqel w ya3eesh lewa7do ow ma3 as7ab beyatheq feehom w yeb3ad 3an ahlo shweya. 7aqeeqa murra bes da a7san men 2eno ya3eesh kedb ba2eet 7iyato. ow ye7awel yet3arraf 3ala lesbian hena ow fe mawqa3 tany w yetgowezha 3ashan ya3rafo yendamego fe el mogtame3 hena ma3 ba3d w el itneen yestafeedo . w law 7ad me7tag psychiatrist ye2oly ana momken awagehkom lewa7ed mutafaahem ma3 el LGBT (at least I think so, he knows I’m bisexual and was very understanding about it)

في ناس نفس حالتك بس مانقدر نعمل حاجه بسبب المجتمع بس يمكن شي يوم نطلع من الي احنى فيه انا نفسك قبلت دكتوره نفسيه لكن ماقدرت اقولها الي عملي الاكتئاب …

hey man , you’re here now ?

تحلى بلصبر ولا تهتم للناس وآرائهم فسيبقى هناك من يقفون ضدنا ومن يكره دائما… حاول تلاقي اشياء مختلفة تعملها متل الرياضة او الموسيقى او نشاطات معينة … الحياة مو كلها الامور الاجتماعية فقط … بالنسبة للطبيب النفسي حاول تدور على طبيب نفسي ليبرالي… شخص ممكن يكون منفتح ويتقبل الموضوع وعندو خبرة بلموضوع… ولو مالقيت ببلدك حاول تسافر عبلاد أخرى… المثلية ليست مرض بحسب قاموس الأطباء … كتير في اطباء ممكن يساعدوك بهالموضوع

انا اسف لما تشعر به لو كان الامر بيدي لأرحتك من عذابك لكن تعلم الدنيا ليست سهلة و ليست مكان لتحقيق الامنيات اشغل نفسك اكتشف ذاتك مواهبك تغلب على خوفك خالط تحدث الى الناس كن متفاءل وتجنب النظرة سوداوية .لااحد سيساعدك عليك ان تحاول وحدك و لا تستسلم اقرئ قصص محفزة عن التحدي انظر الى الاشياء بايجابية يمكنك ان تشاهد هذه الفيديوهات ستساعدك https://www.youtube.com/watch?v=jfQwKFiY2aY
https://www.youtube.com/watch?v=EcXeJOHkmgo
https://www.youtube.com/watch?v=qWDIbjTE4U0
https://www.youtube.com/watch?v=zpcNOEaTtBg
انا هنا دائما ابعث pm :grin:
be positive :wink:

omg and change ur name pls :stuck_out_tongue: why depressed change it to stong man :smile: damn

find someone you trust and talk to him or her

انت محتاج تعيش مع ناس يتقبلوك حتي ولو شخص واحد تلاقي فيه علاقه احتواء طويله الامد فيها نوع من الامان وقتها مش هيهمك كلام اي حد ولا ثقتك ف نفسك هتقوي حتي لو الشخص دا بنت بس تكون علاقه طويله و هي متفهمه ميولك فيها.

كان نفسي اكون جنبك الان
انا اسف اني معرفش وده اللي كنت بحاول أفهمه للجميع انا وانت وانتي وكلنا محتاجين نرفع السماعه علي بعض ونكون لينا وقت بنتقابل وبنحكي هو ده كان طلبي منكم وحلمي اللي نفسي احققو نفسي تكونو كلكم اصحابي وأصحاب بعض وتحكي ونحضن بعض حتي لو بالصوت

كلامك فعلا بيريح انا كل ما اكون تعبان او محتار ادخل هنا اقعد اشوف المقلات و كلام الناس…