احنا عايزين ايه

هوموفوبيا
جنسانية
ثقافة ومجتمع

ده هو السؤال . ملاحظ ان كل الاعضاء بيتكلموا عن المشاكل بس . معنى كده ( رأى خاص) ان الكلام تعبان نفسيا . مجرد الكلام زى المسكن انما عايزين نساعد بعض بجد . بمعنى الكلام براحتك اول خطوه طيب والخطوه التانيه و التالته وهكذا

عايزين ايه رد السؤال بسيط جدا وفى جملة واحدة فقط (الحريه)

نعم نحن عايزين الحرية و بنعاني من حرمان

انا شايف اننا بنتكلم بس مش بيحاول نشوف حلول .
مافيش حد هيحل مشكلتنا غيرنا . يعنى اول خطوه نتكلم عن مشكلتنا . و ده حصل . يبقى والخطوه التانيه نتكلم عن حلول .

صراحة اكثر شي يخمد نار المثليين هو تقبل العائلة لهم , العائلة هي الي تقرر حريتك خاصة اذا كنت مثلي جنس

اسف يا hamad ، ولكن لما حد يقوم بخطوة كل الناس يقوموا عليه و الدولة نفسها تقضي عليه، فحتي الان الحل هو حل مشاكل بعضنا ، للاسف

This user has deleted their account

نفسي اعيش بحريه يعني اقول انا اسمي اسامه وبشتغل مصمم جرافيك ومثلي عادي جدا جدا هل ده متاح

Need to be translated

This user has deleted their account

ألغى هذا المستخدم حسابه

وماذا بعد ؟؟
ماهى الخطوة المقبله
اعترفت بميولى واحتياجاتى بتعنت الاهل والمجتمع بالنظرة السلبيه لى كونى مثلى او مغاير او اى شيء اخر وماذا بعد ؟
لا اجد حبيبا يحتوينى او صديقا ابادله تلك المشاعر وتستمر حياتنا سويا بل كلها لحظات متعه مسروقه ثم ينتهى الامر وماذا بعد ؟
الخوف الذى يملأ جنبات حياتى خوف من الدين ومن الناس ومن العادة ومن الاعراف ومن القوانين ومن حتى من يشاركونى نفس الميول ثم ماذا بعد ؟

ماذا بعد
ان تقف مع نفسك لحظات
اولا ان تعترف لنفسك هل انا قادر على مواجهة المجتمع ام ان اعترافى السابق هنا فى مساحة مفتوحة لكن اخفى كل شيء عنى حتى اسمى ايضا مستعار هو البديل وكفى
فى حالة مواجهة المجتمع ماذا بعد الخطوة ماذا تتوقع من المجتمع هل عملت حساب الخطوة الثالثة ان يرفض او يقبل المجتمع ذلك ( المجتمع هنا بكل مشموله بدءا من البيت العائلة حتى القائمون على الدولة نفسها )
للاسف لن يتحرك احد وسوف نظل نبحث عن حريتنا فى مواقع نخفى اسماءنا وعناوينا خوفا من رهاب المجتمع الذى لاينتهى
للاسف سنظل وسيظل كل من يحمل هوية مغايرة للبعض يعانى من عذاب نفسي لا ينتهى