الهجرة

ثقافة ومجتمع
شخصي

صباح الخير عليكم وكل سنة وانتو طيبين وبخير موضوعى غريب شوية أنا بفكر إنى أهاجر مصر وعايزة أعرف ايه المطلوب منى علشان أهاجر واسيب البلد دى ولازم سن معين ولا لا كل حاجة يعنى وعايزة أعرف اللى هعملو ده صح ولا غلط هتقولولى ليه هتهاجرى هقولكم انى فشت فى البلد دى دراسة وفشلت بالرغم انى بحب دراستى جدا حب وفشلت صحاب وفشلت أهل وبردو فشلت كل حاجة فى البلد دى بقت مستحيلة.

انتي باقيلك قد ايه و تخلصي دراسة؟

سنتين للاسف

بشكل عام يا روما… هجرة من غير ما تخلصي جراسه صعب … الا لو هتهاجري تخلصي دراستك ديه بره … والموضوع معقد حبتين مش سهل اوى كده . و هتقدمي عليه مره و اتنين و تلاته لحد ما تتقبلي… استراليا او كندا … دول اكتر دولتين لسه فاتحين باب الهجره …دورى فيهم

بصى ا روما, كندا … ببساطة فى نقط لازم تجمعيها عشان تقدري تقدمى وتدخلى لمرحله الانترفيو… حوالى 67 نقطه… النقط دى بتتجمع كالآتى:
مؤهل البكالوريوس: 20 نقطه, لو معاكى ماجيستير : 5 نقط, الانجليزى: 12 نقطه, الفرنساوى: 8 نقط
الخبره: كل سنه خبره عليها نقط , وفي 10 نقط بتاخديهم تلقائي بما انك ف السن القانونى من 21-45 سنه
وكل سنه فى تخصصات بتكون مطلوبه لو كنتى من التخصصات بتاعه السنه اللى هتقدمى فيها بتاخدى نقط زياده ترفعك
كمان لو ليك قريب هناك بتاخدنى نقط, ولو فى تواصل مع مكان للشغل هناك بتاخدنى نقط
اما استراليا ماعرفش الوضع ايه

صباح الخير عليكم وكل سنة وانتو طيبي

مش هتعرفي تهاجري قبل ماتقضي الخدمه العسكريه (الجيش يعني )

فى حل بجد للهجرة دى يا روما لو لسه بتفكرى فيها

هو بغض النظر عن الاجراءات الناس هنا ادرى بيها، بس الخطوة دي انا فكرت فيها كتير وخدت فيها كذا محاولة بس كنت كل فترة اتراجع واقول طب انا هسافر هناك لمين!
هل لما اسافر مشاكلي هتتحل؟
لقيت انه لأ، حتى لو مشاكلي هنا مستحيلة الحل الا ان اما اسافر في مشاكل تانية صعبة برضو هتواجهني، الوحدة وحشة جدا، وهناك هتضطري تبدأي حياة مالصفر، شغل وعلاقات وصحاب وأهل كل ده هيبقي مالصفر. الموضوع شاق جدا، توصلت فالنهاية اني خلاص فأمر واقع واتوجدت هنا… لو جالي فرصة اسافر هسافر بس ميبقاش لوحدي، عشان محدش بيعرف يعيش لوحده.
فالنهاية، ربنا معاكي وتقدري توصلي لقرار يريحك.

كلامك مضبوط جدا يا She-la-la لأن الحياة عبارة عن مجموعة مختلفة من العلاقات والحب اللى بينك وبين حبيبتك هو أجمل علاقة . واللى بتحاولى تهربى منها بحثا عن حل فى صحراء .
لكن لماذا لا تفكر المثلية فى الزواج من المثلى أو الـ(Bisexuality) ودول أكتر حد هيفهم علاقات الحب الموجودة بين كل حبيبين .
بالطريقة دى هتكون حققت أمنية أى أم وأب فى الزواج وأغلقت باب المجتمع ونظرة الناس وفى نفس الوقت وهو الأهم قد وصلتى لما تتمنى من حب وإستقرار وتفاهم فى علاقتك بحبيبتك وكذلك العلاقة الزوجية حتى و لو شكلية او سطحية.
يا بنات أنا أتمنى وأبحث من زمان بجد عن بنت تهاجر معى بميولها وحريتها وقلبها . تهاجر معى هجرة زواج . نتزوج ولها مطلق حريتها اللى كلنا بنتفهمها هنا فى بيتنا الكبير . الزواج من شخص يتفهمك هى الهجرة الحقيقة والإنتقال من دنيا إلى دنيا . الحل ليس هجرة المكان بل هجرة البيئة.
أنا جادة و اتمنى ألاقى البنت اللى توافق على الحل ده وتهاجر لدنيتى
جى جى بنوتى