مش عارف انا ولد ولا بنت !

جنسانية
شخصي
ثقافة ومجتمع

انا تعبت بجد يا جماعة من وانا صغير وانا شكل جسمى انثوى … عندى ارداف كبيرة و صدر بارز فكنت برجع فى باص المدرسة فى ابتدا واحد من اعدادى قعدنى كذا مرة على حجرو وكان بقى عمال يحك فيا بطريقة و انا ساعتها مكنتش فاهم و انا بحس بقشعرة ساعتها بس بعدها بكام سنة ابتديت احس انى جوايا انثى بقيت بحب الدلع و بحب القعدة فى البيت و هكذا زى البنات ابتديت اكبر و جسمى و اردافى تكبر و صدرى يبرز اكتر حبيت الموضوع ده فى الاول و قولت بالجسم ده هعوض نقص الانثى الجوايا مع انى ملامحى رجولية حبيت الموضوع و ابتديت انى اعمل تمرينات لتكبير الارداف وبقيت باكل اطعمة دهنية سنة فى سنة لحد اما اردافى كبرت جدا بقى شكلى انثى شكلى الخارجى لدرجة لو جريت ولا حاجة بحس ان الكل بيبص عليا و ده فرحنى فى الاول ابتديت امشى بتصقيع شوية و البس بنطلونات ضيقة وامشى لحد اما صحابى بدأو ينادونى بأبو ارداف … حبيت الموضوع اكتر ابتديت المترو الزحمة و الاتوبيس الزحمة و افضل احك نفسى فى الناس من الادراف لحد فى مرة واحد لقيتو فجأة عمال يحسس عليا من ورا و بيحك فيا جامد انا ساعتها قعدت اترعش بشكل جامد و نزلت فجأة حسيت نفسى حقير … كذا مرة اخش فى علاقى على النت و بردو فى الاخر بتهرب بدأت الاحظ نظرات صحابى والناس عليا و على اردافى بشكل ملحوظ مع أنى حابب الموضوع بس بستحقر نفسى بردو … انا مش عارف اعمل ايه اولا انا خايف جدا … كل البعملو دا حبوا بس فى الاخر برجع انا مش عارف اعمل ايه ولا ايه اكمل ولا ارجع عن البعملوا

بص انا كمان مش عارف انا اية او عايز اية اصلا لدرجة اني بخاف احسن اكون مريض نفسي . بس كل الي اقدر اقولهولك لو تقدر ترجع عن الي انت عايز تعملو يبئي ارجع فورا انت مش عارف تاخد قرار وممكن تورط نفسك في علاقة انت في غنا عنها علشان اختيارك وانت مش عارف تاخد قرار في الاغلب هيكون اختيار خاطئ ومبني علي رغبة جنسية وبس ومش هتراعي فية اي معير عقلية او اجتماعية . يبئي خليك علي البر احسن

حتى لو كنت مش قادر و ساعات ببقى على أخرى … مهو انا مش هفضل كدة على طول !

بص دول طريقين مختلفين تماما مش هينفع تمشيهم مع بعض لازم تختار ليك طريق من اتنين وانت اكيد عارف انك لو اخترت طريق المثلية دة طريق مفهوش رجوع بل بالغكس بتلائي نفسك كل يوم عايز حرية اكتر علي حسب كلامي مع بعض الناس الموضوع بدأ معاهم كتجربة لاشباع بعض الرغبات وشوية وتلاقي من جواك انت مش مسترح من القيو وعايز تاخد حريتك وتعرف اهلك وتعيش حياتك طبيعية زي اي واحد بس للاسف مبتعرفش تقنع المجتمع بكدة ولا تقنع اهلك بية ودة بيخليك من جواك عندك قلق وضيق بإسمرار

دة طبعا غير الجانب الديني الي بيئرقك وبيخلي الواحد يفكر 100 مرة في الموضوع دة ويتردد كتير انت عارف انا مرة جة علي دماغي سؤال في الموضوع دة من النحية الدينية لو انا دخلت الموضوع دة هيجي يوم واتوب ؟! طيب شريكي الي معي هيتقبل الموضوع دة وهيتوب هو كمان وهيسعدني عن الامتناع ؟! طيب اية هيككون احساسي لو هو قرر يبعد عني ويتوب قبلي ؟! وكلها اسئلة زودت القلق عندي وخلتني افكر كتير قبل معمل اي حاجة اندم عليها

الموضوع صعب والقرار فية اصعب انا يمكن اكون زودت حيرتك بس انا فضفضت معاك لان انا زي مئلتلك ششبهك تاية واقف في المنطقة الرمادية مش عارف اكون مع دول ولا دول القرار صعب جدا بس الي اتعلمتو من كلامي مع الناس الي خاضت التجربة دي انك لازم تفكر في الموضوع بكل ابعادة الحلو والوحش وتقرر انت عايز تمشي في اي طريق علشان كل خطوه هتعملها في حياتك بعد القرار بتاعك هتكون ليها تأثير كبير علي نفسيتك وعلي حياتك العامة والشخصية وعلي الناس الي حوليك

ahmedtoto

أحمد،
أول حاجة تعملها انك ترمي أي رأي سلبي في حفرة و ماتحاولش تقرا أي شيء يأثر على صورتك اللي بتشوف فيها نفسك.
تاني حاجة:في عوامل كتير جدا ممكن تكون مسؤولة عن الشكل و الصورة اللي بتشوف فيها نفسك و نوعك الإجتماعي و دا مش معناه انك مريض ولا مختل،دي هوية مالكش يد فيها.
تالت حاجة:انتا محتاج تكون دائرة إجتماعية حواليك تدعمك،اما عبر الانترنت او في الواقع و إقرا أكتر عن المتحولين الجنسيين لأنك ممكن فعلا يكون اللي جواك بنت و دا شيء-لتاني مرة-مالكش دخل فيه.
أهم شيء تعمله دلوقتي انك تعرف معلومات عن نفسك أكتر،و لو عجبك أي مقال حاول تترجمه و تقراه بالعربي أو حطهولنا هنا و نترجمهولك.
ماتخليش أي شيء يعرقلك،و أحب أقولك ان الموضوع صعب جدا خاصة في مصر،و لو قررت في يوم ما تتحول لبنت و تخوض العملية هتحتاج تسافر برا خاصة لو كنت بتتناول هرمونات و بدأت العملية.
الدين اللي ما يفهمش في العلم يبقى دين مالهوش لازمة،خلي دا في عقلك علطول،الدين و العلم المفروض يكونو حاجة واحدة،والا ماكنتش قريت في القرآن"و إعقلوا،و تدبروا…"
ماتخفش و اتكلم عن نفسك براحتك و أي شيء سلبي زيحه تماما من فكرك و خليك موضوعي و ماتخافش.

palkopkapo

اسمحلي انا مختلف معاك خصوصا في حكاية الموضوع الديني ( علي فكرة قبل متكون عني رئي انا للاسف انسان مقصر دينيا ويأسفني ان اقول اني غير ملتزم ) بس عايز اقولك حاجة مينفعش تاخد موضوع الدين بالسطحية الي انت تناولتو بيها وخصوصا في موضوع التحول الجنسي . في حالات احل فيها الدين التداوي بالتحويل الجنسي وهذه هي للحالات التي ولدت مختلطت الجنس اما اذا كنت رجل كامل او امرأة كاملة ليس من حقك التحويل للجنس الاخر ويجب ان يفكر الانسان اين سيدفن بعد مماتة ( في مقابر الرجال ام السيدات ) وهل سيستطيع الانسان العيش والموت بعيد عن اهلة وعشيرتة ؟! الموضوع كبير ومبحبش اتكلم فية كتير بس الفكرة ان مينفعش تتداول الموضوع بالسطحية دي

ارجوك متخدش تعليقي بمحمل سئ انا بس مختلف معاك في فكرة وفي طريقة طرحها بس دة ميمنعش اني بحترمك وبقدرك الفكرة كلها اختلاف في وجهة النظر وارجو ان تقبل مني الاختلاف في الافكار دون فهمي خطأ

وليه الحيرة دى كلها والاطراب النفسي الذى يعتريك برغم ان انت انسان مميز مع الحياه بشخصيتين في اطار الجمال
والرغبة الملحة لنفسيتك عيش نفسك ولا تنظر خلفك وامحى اى شئ من فكرك يعقد حياتك وتفضل طول عمرك
تبحث عن نفسك وتقول هل انا انثى ام ذكر واجعل في دائرة فكرك انك انسان يرغب ان يعيش حياته
كما يريد

صح يا مرمر هو حيران وعاوز يصنف نفسه ويرسي على حل بس هو اثناء وقوقوفه امام المرايا ويتأمل في تفاصيل
جسده يشعر بالانوثة ويشعر بأنه بنت وحين يخرج من البيت وطبعا الكل بيعامله كذكر بيحتار مع نفسه
واضيف ابعد عن تصنيف نفسك وعيش كما تريد في الوقت الذى تريد وهو فعلا احساس رائع
عندما تشعر بالانثى جواك رمز الرقة والحنان ودفئ المشاعر

مش ضروري تعرف\ي فقط عيش\ي حياتك

وليه الحيرة…انتا محتاج تكون دائرة إجتماعية حواليك تدعمك

This user has deleted their account

انا بحب اكون الاتنين
بس بضعف لانوثتي اكثر

دى مشكله ناس كتير وانا منهم انا بقيت مشتت الاحاسيس بين انى ذكر وبين مشاعر انثويه جوايا

@Czcz انتى نوعك ايه ؟؟