قوم لوط كانوا مثليين ولا لأ؟

ثقافة ومجتمع

شوفوا الفيديو ده، بيقول إن قوم لوط ماكانوش مثليين.

وقولوا رأيكم.

بصرااحة اخر جزء ف الفديو عجبني ان ده حاجة طبيعيه تماماا

قوم لوط كانو باي سكس … كان عندهم أنهم يأتون الرجال شهوة من دون النساء …يعني تتمتعون بالرجال من دون النساء …بمعني أن الرجل يجامع زوجته ولكن لا يشعر بالمتعه معها كما يشعر مع الرجل … وكذلك لو كانوا يأتون الرجال فقط لانقطاع نسلهم ولكن كان الرجل يستمتع بالرجل وكانوا لا ينكرون ذلك سواء إذا كان موجب أو سالب …
وارجوا أن لا نفسر الدين بمزجنا … انا هنا وانا اعرف انني على خطأ ولكن لا اقول أنني على صح …ولا يجب أن نلبس الحق بالباطل … أن المثليه هي شئ انتشر مع انتشار والانفتاح على النت …نعم كانت موجوده من زمان ولكن النسبه أصبحت الآن اضعاف مضاعفه بسبب الانفتاح
واخيرا …هذا الموقع ليس لمناقشة الدين ولا أحكامه …ولو عايز تعرف انت صح وله خطأ اولا اسال متخصص في الدين …زي لما بأمراض بتروح المتخصص في الطب مش بتفتيش مع نفسك
واخيرا ربنا يهدينا كلنا

This user has deleted their account

Need to be translated

هو ربنا مخلصش العالم من السرقة و من المجرمين فثانية واحدة عشان يخلصه منا

Need to be translated

This user has deleted their account

انا استريت لكن ارى انه يجب ان تتقبل متليتك ولا تصرح بانك على غلط . انا صراحة لست متدين لكن يوجد العديد من المسلمين والمتليين في نفس الوقت بل هناك ائمة متليين.

لابد أن نكون علي يقين أن لله فى خلقه شئون
وأن إرادة الله قائمة ونحن فى الأرض عباده
ولنا أن نسأله ونطلب منه وندعوه أن يهدينا جميعا للطريق السليم وكذلك يخلصنا من كل ظالم
تحياتى

دعونا نتفق على نقاط هامة جدا
ابدأها اسم الموقع وأكيد تم إختيار الإسم بعناية من متخصصين لمجتمع الميم والميول الأخرى القريبة.
أهواء
أى أن ما نحن عليه جميعا عبارة عن (هوا على خلاف ما قد ولدنا عليه ظاهريا) لأسباب مختلفة طبية أو إجتماعية أو غيرها

لكن دعونا نتفق أنها أهواء وميول بعيدا عن قبول المجتمع أو لا وبعيدا عن أى تبرير لماذا أنا كذلك وهل أنا صح أم خطأ.
فى نقاط مهمة وعاقلة:
-من يبحث عن رأي الدين حقا فيسأل أهل الدين وأقصد بذلك الجهات المعتبرة مثل الأزهر ودار الإفتاء وغيره. ولن أقول ابحث على جوجل مع العلم أنك ستجد مئات الآلاف من الإجابات المتطابقة.
-لو اعتبرنا أن قوم لوط كانت فعلتهم للسب المذكور فى الفيديو. فماذا عن المثليين الآن؟هل هي لنفس السبب؟
-قوم لوط من كلام الفيديو كانوا يتزوجون والآن كثير من المثليين يرفضون فكرة الزواج الطبيعى.
-لا يصح أن أقول أن أحدهم دخل البيت ليسرقه لكن بغرض الحصول على دواء غير متوفر لديه فهو بذلك لا يفعلها للسرقة. وكذلك لا يصح أن أقول ان قوم لوط كانت فعلتهم للسبب المذكور كي أصل إلي أن المثلية لم تحرم فى الدين.
-فى قصة لو لما زاره الملائكة وهم فى هيئة بشر ( وَلَمَّا جَاءَتْ رُسُلُنَا لُوطًا سِيءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعًا وَقَالَ هَٰذَا يَوْمٌ عَصِيبٌ (77) وَجَاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ ۚ ) واضح وصريح الآيات ومن التفاسير أيضا أن قوم لوط لما رأوا الملائكة علي هيئة بشر وفى قمة الجمال فتنوا بهم لولعهم بالرجال وليس لمجرد السبب المذكور بالفيديو. وموضح أيضا إنهم كانوا يعملون السيئات وهذا تأكيد واضح وصريح على إنكار فعلهم بلا أدني شك.
-كما أنك متعايش مع نفسك وصريح مع نفسك ومتقبل ميولك فكن صريح مع نفسك أيضا فى حكم الدين فيها بعيدا عن أى محاولات للتبرير.واسأل أهل الذكر

أنا لا أدعي أنى أعرف شئ ولي فترة أقرأ فقط دون ردود لكن هناك أمور لابد أن نكون فيها صرحاء مع أنفسنا ولنا خطوط حمراء واضحة فحب الشريك شئ جميل لكن الإنتماء وإحترام الدين والوطن وغيره هي خطوط حمراء نحتاجها جميعا كي نكون فى مجتمع نظيف غاب عن الآخرين

أخيرا أنا على صراحة مع نفسى بميولى وقناعاتى وأعلم موقف الدين وعندي كثير من التقصير للأسف فى ذلك

خالص تحياتى للجميع

ربنا عاقبهم اكبر عقاب حصل في تاريخ الكوكب كله.
تخيل بقي حجم المعصية إلي تخلي ربنا يعاقبهم اشد العقاب ويتعودلهم بالنار وعذاب اليم وهما لسة عايشين.
تخيل بقي تعيش فاكر إنك بتحارب فكر ،وعمال تحارب وبتقاوح وتزود في معصيتك ومكانك في النار.
مفيش دين سماوي كان أو غير ،محلل حاجه زي دي نهائي.
لانها مخالفة لكل الاديان ومخالفة للخلقة والطبيعة.
مفيش حاجه إسمها مثلية ،ده مصطلح جديد علي المجتمع والعالم.

بدليل أمريكا من كام سنة كان بتمنع حاجة زي كده وبتسجن إلي بيتكلم عن الموضوع ده ويعلن انه شاذ.
مرة وآحده الدنيا تغيرت، مع الفتن والبعد عن الدين ،المجتمع تحول للأسوأ.
ولو تعمقت في الدين هتعرف ان ربنا من آكتر من 1400 سنة، ذاكر كل ده في القرآن وان الاحاديث النبوية ،بتتنبأ بالي هيحصل ده وإن الناس هتكون بعيدة عن الدين و المعصية هتبقي عادي ودي من علامات يوم القيامة.

الموضوع كبير جدا اكبر مني ومنك ومن شوية كلام.
الموضوع خاص بخالق الكون الله.
لو بصيت لعمرك وحياتك هتلاقي السلحفاة أطول منك عمر.
كل ما تتعمق في العلم والدين هتلاقي نفسك صغير اوي وان الدنيا صغيرة جدا جدا.
والزمن بيعدي بسرعة جدا،
وان قوم لوط دول من الاف السنين،تخيل كده إن كل ده انتهي وعدي عليه آلاف السنين ،ومكنتش هتعرف قصة قوم لوط لو مكانتش مذكورة في القرآن او كتب سماوية اخرى.
ربنا ذكرها عشان يبينلك العقاب كان إيه. وان دي حاجه كبيرة جدا ربنا مانعها ومحرمها وعقبها كبير جدا…
ومع ذلك الناس بتذكر القصة وبتسيب العقاب.
بتذكر القصة من القرآن وبتسيب بقيت الآيات.
كلنا هنموت في الاخر وهنتحاسب وهنقول يا ليتنا نعود يوم كنا نتوب و نستغفر ويوم يقول الكافرين يا ليتنا كنا ترابا. يعني ياريتهم كانوا حيوانات عشان ملهمش حساب. تخيل الموقف.

أخيرا كلنا بنغلط وهنغلط ونسأل الله التوبه.
الزنا واللواط وشرب الخمر والسرقة والقتل و و و.
كلهم معاصي وممكن نكون عملنا حاجه منهم.
بس اوعي تقاوح وتنشر معصيتك ،اوعي تحس انك بتعمل حاجه عادية ومش حرام.
اوعي الحرم يختلط معاك بالحلال نهائي.
لا.خليك عارف إنك بتغلط واسأل ربنا يتوب عليك منها.
اوعي تجيب قصة وتحورها وتقول مثلية ، لا كانت معصية كبيرة جدا.
ربنا يهدينا كلنا.