زنزانة المجتمع وقيود الناس

ثقافة ومجتمع
شخصي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته … انا عضوة جديدة هنا واتمنى اني اكون خفيفة عليكم . هدخل في الموضوع على طول
بحكم اني مثلية وشفت نظرة المجتمع للمثليات والمثليين … مجتمعنا حاساه متناقض جدا يعني بعض الناس بتعمل تصرفات سيئة تكون مرتبطة بشخص وتروح مع شخص تاني ويجو على المثليين يبصو لهم بصة اشمئزاز ودونية … بجد مجتمع متناقض …كل واحد مننا عايش في زنزانة المجتمع … ميوله مش قادر يعبر عنها حابسها جواه ومخليها سر كانه عامل جرم ؟… مقيد باحكامهم واقويلهم انه ده عيب ده مرض ده حرام … بس اتمنى يجي اليوم اللي تتغير نظرة المجتمع لينا

اهلين بيكى ياسمين منورة العائلة المتواضعة بتعتنا … كلنا نتمنى اه يجى اليوم الى نقول فيه بصوت عالى احنا مثلييييييين ومثليييااات ولينا حق العيش وسط المجتمع والتعامل معانا طبيعى زاى اى حد بس اظن مش هنحس بكدا غير بعد سنين كتير انا مش محبطة انا عندى امل علشان كدا كتبت موضوع من فطرة اننا نعمل حياه خاصة بينا وكلما نبقى صحاب ونحدد مكان كلنا نروحه وده يقى المكان خاص بينا ومش يدلخه غير اللى زينا علشان هما دول اللى هيحسو بينا اووووى هنبدا بعدد صغير ومع الوقت هيكبر لحد لما نبقى ناااااااااااااااااااااااااس كتير ويتم انشاء دولة خاصة بينا ده حلم واتمنى بجد انه يبقى حقيقى … مع تحياتى

اهلا بيكى ياسمين … انا كمان جديد هنا
للأسف انتى معاكى كل الحق … المجتمع بيفرض علينا قيود كتير
متقدرش تعبر عن رغباتك علشان نظرة الناس ليك
بس اعتقد ان اليوم ده بعيد اوى اننا ناخد حريتنا وراحتنا فى المجتمع ده

roma شكرا على مشاركتك الحلوة وترحيبك الاحلى فعلا بتفق معاكي هتبقى فكرة كويسة انه يكون فيه مكان خاصة بينا لانه غعلا اللي حولينا برا مش هيفهمو ده

اهلا بيك يا Roro …شكرا على المشاركة والترحيب الحلوين …للاسف معاك حق اليوم ده بعيد بس بتمنى بجد انه يجي قريب عشان نتخلص من القيود دي

هى مش نظره تشائم بس مش حنتخلص ابدا من القيود

اكيد هيجى اليوم اللى نعبر فيه عن مشاعرنا دون خجل

اقتراحك يا ياسمين هو العقل الجمعى لنا لانه اقتراح رائع وهو حلم لنا جميعا ومصير الحلم يبقي حقيقة
كما يحدث في بعض البلدان والمثلى او المثليه بنعبر عن نفسها امام مجتمها التى تعيش فيه والكل حتى اهلها
على علم بميوله/ا وهذا من مطلق الحريه

This user has deleted their account