الطبع يغلب التطبع

ثقافة ومجتمع

من الصومعة أتحدث إليكم وبجانبى 5كيلو برتقال …كل برتقلة عليها نتفة صرة تفكرنى بصرة الفلوس اللى كنت راابطها على بطنى وماكانش فيها غير 5جنيه،وبينى وبينك لازم نفطر على بروتين حيوانى فعلى الجهة الشمال 5جرام لحمة من عند الباشا الجزار الذى يسكن تحت عمارتنا…ولا يخفى عليك أن بينى وبينه ماصنع الحداد…فأنا أعترف بأنى بخيل فى زياراتى له ولكن اليوم تشجعت ودخلت وأنا أبتسم إبتسامة نابليون حين هزمه محمد الجزار وخلاه يرجع على ملا وشه من غير مايفتح عكا ولا حتى قدر يفتح سفن آب؟؟الراجل بصللى وقالى:
مش بعاده إيه إللى طق فى نافوخك وخلاك تدخل المحل ده؟؟

قلت له وأنا أدور فى دماغى على رد مقنع،أو جواب مفحم…فلم أجد على لسانى سوى
“كل سنة وأنت طيب يامعلم بكرة راس السنة الجديدة…وبافكرك يامعلم إن يوم 7رمن يناير عيد عندنا”
لم أره يضحك مرة منذ أن عرفته سوى اليوم…وقد أتحفنى بمنظر أسنانه كما اللؤلؤ…والظاهر اللى بياكل لحمة حمرا اسنانه بتبيض…وقال بصوت كله رقه وحنان…تقولش خروف وعرف انه هيمدبح فيستعطف صاحبه أن يتركه لحال سبيله؟؟صدقنى ماكنت أتصور أن القسوة والمعلمة دى مبنيه على فشوش…إنما المصرى من جواه قلب طيب…ورقه وعذوبة…واسنان بيضاء تستميلك أن تتحدث الى صاحبها بدون شك فى نيته،أو تخوف من طويته،ولكن ماقاله كان ينفع يتقال أغنية وكان لازم المرحوم عبد الحليم يغنيها لأنها مليانة رومانسية…ونظرآ لأن الزهايمر بدأ يطرق الباب…فلم أستطيع أن أحفظ مما قاله لى سوى:
كل سنة وانتوا بخير وسلام وربنا يهد القوى إللى عاوز يوقع بينا وبينكوا…والله انتوا ناس كمل…أدب…وأمانة…وفى حالكوا…وكلام تانى مش قادر أفتكره…

طلعت من المقابلة دى بحركة جدعنة…البيه الجزار الذى أصبح من اليوم صديقى طالما قلبه أبيض بالشكل ده…ونفسيته صافية بالطريقة دى…أهدانى نتفة كبدة…وقالى خمسة جرام لحمة إيه يادكتور…إنت مقامك عجل أو على ألأقل مقامك خروف…

متشكر قوى يامعلم والله مش قادر أقولك إيه…يارب ديمالحب بينا ونكون فى خير وسلام…ولا يكون بينا من يتسحب على طراطيف صوابعه ويحرق كنايسنا…أو كل يوم جمعة يزعق بصوت عالى لو فى ميدان رمسيس فى جامع أولاد عنان يسمعه ألأخ إللى فى ميدان تريومف فى مصر الجديدة…وهوه بيقول
غير المغضوب عليهم…ولا الضالين آمين؟؟؟؟
ولا ألأخ الذى يصر أننا كنا قردة وخنازير حتى نلنا ترقية فأصبحنا بنى آدمين لكن لاتسلموا عليهم…ولا تقولوا لهم كل سنة وانتوا طيبين؟؟حتى لا تدخلوا النار بسببهم؟؟
يارب فى هذه الليلة وما سيأتى بعدها من ليلى مباركة بذكرى مولد وهبوط الرب يسوع على تلك ألأرض ليتحمل وزر وخطايا البشر ويحطها عنهم…إغفر لنا خطايانا واجعلنا فى أمان وسلام
مسلمين ومسيحين
.

و النعمة يا عم جورج،أنا فكيتني من موضوع الدين دا برمته،لوكشة واحدة كدا،لأنو كله بيشتم ف كله و بيكره كلو ولو ن تحت لتحت.
وحتى بني المل الوحدة بيكرهو بعض و بيحكمو على سلوكيات بعض و بيطلعو دين اللي خلفو بعض.
وكل طائفة مش طايقة التانية وعايزاها تختفي…

ياجمالك ياجورجى مع البرتقال يامفترى 5 كيلوا لوخدك ومفيش حتى وحدة عشانى انت فتحت نفسي على البرتقال وهعمل زيك
في ليلة راس السنة اجيب برتقال وموز ومش هنسي التفاح وكمان كنزيتين بيرة عشان اطلتش في نافوخى
بس اوعى تنسي اللب والسودانى والحجات دى بتحبها القرود والنسانيس مثلنا وليله طيبه في راس السنة
وكل سنة ونت طيب ويجمعنا الله على الخير ولا نلتفت لكلام المتخلفين المتحزلقين

تعرفى يابت يامرمر إنتى مش هاتموتى ونفسك فى حاجة صدقينى أنا باطلمك وباشرب بيريل كانز…ياريت أقدر أبعتلك بق بيريل(هههه)
كل سنة وكلنا بخير وفى سعادة وحب …حتى لو كان ده حب عزف منفرد مع روحنا…مع نفسنا
Bonne année

بيرل بس وعزف صولو ياعينى عليك انا بقي عزفت على احلى انغام الناى والأورج الناى عزف وقال ياليل
والاورج عزف يا عين مع ارتشاف كنزات البيرة وئزئزة اللب والبرتفال الماسخ اللي موجود في السوق
مع فواكه محببه لهذها الوضع الرائع وكانت احلى ليلة راس سنة ممتعة

بالسم الهارى يامرمر…شوية حقد على الماشى مع العلم صدقينى عمرى ماحقدت على حد؟؟كل سنة وانتى بخير وسعادة

اهلا بيك بيننا استاذ جورج معلش بقالى كتير مدخلتش هنا ولما دخلت وجدت اشياء جديدة ومنها الشات
واناس جديدة واعتقد انت منهم فا اهلا بيك منور البرنامج وكل اعضاء اهواء وحشونى منهم
مرمر العزيزة وهانيبال وبالكوكابو واخرين وكل عام وانتم بخير

انقر هنا لكتابة الردّ.ديقنا القديم المحدث
أهلآ بك لتشحذ أفكارنا وترفع أعلامنا…وبما أنك قادم قديم فقد عفونا عنك ولا نطالبك بأن تدفع لنا الجزية كعادتنا مع الزبون الجديد…أكلة كباب…لأنى باحبه ولاآكله إلا لما أنزل القاهرة من حاتى الجيش…تجيش أعزمك على كوب من الماء المثلج؟؟شراب صحى وطاهر؟؟؟إيه رأيك؟؟

اخواني لدي موضوع اود مناقشته بصدق

اهلابيك جورج ايه رأيك بدل الكباب نبدله بطاجن عكاوى مع حتة طحال وشوية فشة مع الشوربة الرائعة
وبعد كدة نقلد حبيبتنا مرمرونحبس بشوية بيرة وومايمنعش بشوية ويسكى ناخدهم بقطارة لعدم السكر
وبعد كدة نتوه ومانعرفش احنا فين وبنعمل ايه واكيد هنتبسط اوى مع تحياتى لك جورج

اهلابيك جورج ايه رأيك بدل الكباب نبدله بطاجن عكاوى مع حتة طحال وشوية فشة مع الشوربة الرائعة
وبعد كدة نقلد حبيبتنا مرمرونحبس بشوية بيرة وومايمنعش بشوية ويسكى ناخدهم بقطارة لعدم السكر
وبعد كدة نتوه ومانعرفش احنا فين وبنعمل ايه واكيد هنتبسط اوى مع تحياتى لك جورج

صباح الخير أولآ
ثانيآ وهو ألأهم بيدزر فى ذهنى سؤال وباسترجع وياه ماقله المتنيح البابا شنوده…لما قال يعنى بعد خمسين سنة مش هيكون فيه مسيحية فى مصر؟؟
يعنى أنا عندى 72سنة حاليآ…تفتكرى كمان خمسين سنة يعنى لما يكون عندى 122سنة مش هلاقى أصحابى ولا أسرتى فى مصر؟؟
سااااه الظاهر الواحد عايز ينام …122 سنة إيه ياجورج ده انت هتكون ركبت الحلزونة وساعتها بولكوكابو هتعيط وتسحسح عليك دمعتين وتقول يله أهو راح وارتحنا منه؟؟ساعتها هكبع راسى وأقولك ميرسى وميرسى لكل اللى كان مستنى موتى وموتنا كلنا!!ا

صباح الخير أولآ
ثانيآ وهو ألأهم بيدزر فى ذهنى سؤال وباسترجع وياه ماقله المتنيح البابا شنوده…لما قال يعنى بعد خمسين سنة مش هيكون فيه مسيحية فى مصر؟؟
يعنى أنا عندى 72سنة حاليآ…تفتكرى كمان خمسين سنة يعنى لما يكون عندى 122سنة مش هلاقى أصحابى ولا أسرتى فى مصر؟؟
سااااه الظاهر الواحد عايز ينام …122 سنة إيه ياجورج ده انت هتكون ركبت الحلزونة وساعتها بولكوكابو هتعيط وتسحسح عليك دمعتين وتقول يله أهو راح وارتحنا منه؟؟ساعتها هكبع راسى وأقولك ميرسى وميرسى لكل اللى كان مستنى موتى وموتنا كلنا!!ا

حسستونى انى داخلة مطعم شامل الخدمات طحال وفشة وعكاوى وشوربة وبرتقال ولب وبيرة ووسكى
اه وسكى بيوجعنى عوزة شوية مساج

العزيزة منار
المساج مش فى كل ألأوقات…المساج مايحلاش إلا لو كان قبله بيرة وتفاح…والذى منه…وقديمآ قالوا لكل مقام مقال…صباحك عسل ياعسولة

بجد ياعمو محتاجة للمساج اوى عشان اخرج من الكسل اللى انا فيه اما البيرة والتفاح والذى منه ماينفعش فردى
لازم يكون مجوز من اجل الاحساس بطعمه