الشذوذ الجنسى

دين
جنسانية
ثقافة ومجتمع

أهواء متنفس لنا جميعا اخي معتز … ارجوك لا تترك اسرتك فنحن هنا جميعنا اخوه و اصدقاء … انا اقدر و احس بما تعانيه و لكن لا تجعل كلام ندي يؤثر عليك … لن أطلق عليها لفظ دكتوره فالعلم يجعل متلقيه يحترم ظروف و رغبات الاخرين … احس انك تعاني صراعا داخليا مع ذاتك و احب ان اقول لك لقد كنت يوما في نفس حالتك ، ارفض ميلي الي البنات ، اقاومه بكافه و شتي الطرق بسب الواعذ الديني الذي يتملكني … و لكن بمرور الايام حصل لي نوعا من التجانس مع روحي و لم اعد اشعر بتأنيب الضمير … انا هكذا و لقد خلقني الله بذلك الميل …لا شي سيعيبني ألا إذا فقدت يوما إنسانيتي و إحترامي لنفسي … فتصالحت مع ذاتي و اصبح لدي سلام داخلي مع روحي … لا اريد ان اكثر عليك و لكن فقط لا تنسي ان بحث ندي مجرد رساله دكتوراه هي مُخرجتها بالصوره التي ترضاها و كل منا لديه سبل إخراج ترضيه !
تحياتي لك اخي العزيز

ردك عجبنى اوى يا معتز بنفسك والاختلاف لا يفسد للود قضية
ونحن هنا للتخفيف عن بعض ومتنفس للفضفضة وطرح
ما نشعر به لان القلب مليان والجسد عطشان فمن
يرويه بماء الحياه لامثلنا العطشانين وممكن
كلمة هنا تروى عطشك المؤقت وتحيى الامل
داخلك وتعيش الخيال الممتع انتظارالامل المنشود

أنت جميل اوى :)) شكراً ليك

3

شكراً ليكوا يا أصحابى الحلوين :)) حب عميق لكل الناس :)) أنا مثلى! انا بنشر الحب والسلام :)))

بصراحة اعجبنى الحوار الجميل ده لانه ممكن نخرج منه بأشياء غايبه عننا واعتقد
ان ندا بتعمل دراسه وخانها التعبير الصحيح ومقدرتش شعور واحاسيس
الناس بما يشعرون والمثليه ليس لها سبب ثابت انما هى عدة اسباب
ما تتعدش وحوار معتز اكثر من رائع وانتى يا دكتورة المستقبل اعتقد
ان الحوار ده مع تعديل المصطلاحات ممكن تخدى دكتوراه بامتياذ
لانك وجدتى ردود متعددة اكيد هتفيدك في رسالتك ده لوكان في رساله
من اصله مع اعجابي الشديد بكل من كتب كلمة او حرف
في هذا الموضوع الشيق ولكم جميعا تحياتى وحبي

انا مش عارفة والله ارد اقول اية ولا اية ولا اية ولا اية …
بس شكرا لاستاذ مجهول لردة العظيم والى معناة انو مطلع ودارس وفاهم …
وشكرا لاستاذ معتز … ردك شرح الى جوايا … والى حصل معايا
ندى … انتى فعلا متعرفيش المعاناة الى بنعشها ارحمينا ونبى …ارحومونااااااااااااااا بجد رجعتينى لكل لحظة وجع وتعب ومرمطة فى البيت من اهلى وقرايبى الى بيفكرو زيك كدة … ارحمونا بقى بجد انا فيا الى مكفينى بجد …
زى ما قال : أتمنى أن تجدى من وقتك الثمين محاولة لفهمنا بدلا من محاولاتك لجعلنا نبغض أنفسنا

انا لسة فاتح موضوع عندى زى ده يا ندى بس من غير الاالفاظ العنصرية انا محترم رغبة كل انسان فى سلوكه الجنس لكن انا طارح نفس تساؤلاتك دى فى الموضوع بتاعى …وسؤالى هو ايه معيار الصح والغلط فى الجنس
ومعيار الصح والغلط بصفة عامة ؟؟بس مش واخد موقف معين

حضرتك يا دكتور اما محصليش اى حاجه من اللى انتى قلتى عليها دى انا يا دوب بس اعجبت ب بنت جامد وعجبنى طريقه تفكيرها و اسلوبها وهى مثليه شويه ب شويه لقيت انا نفسى كده بس مكنتش اعرف بس لما عرفتها اكتر أكتشفت فعلا انى عمرى ما ملت للجنس الاخر فى حياتى ولا عمرى اعجبت ب حد الا بيها هى فين بقى الاعتدائات والحاجات دى
و ليه كل حاجه فينا الناس شايفاها حرام ليه مش قادريين تقتنعوا ان ربنا بيخلق ينا اننا من عايزيين الجنس التانى ده
اه ماشى ربنا اول لما خلق خلق راجل وست ده علشان التكاثر لكن العلاقه الحقيقه مش للتكاثر وبس لأ دى مشاعر قبل ما تكون اى حاجه تانيه و أرجو ان اللى بيدخل هنا يبقى زينا مش حد داخل ياخد مننا كلام ويعمل عليه دراسات احنا من فئران تجارب يا دكتور وارجو انك تكملى الدكتوراه بتاعتك دى فى site تانى و احنااها بنقتنع ب كلام الاوروبين وخصوصا الامريكان علشان هما اللى بيفهمونا اجنا لو كنا لاقيين حد يسمعنا هنا ماكونشا هنلجأ ل برا

حبيبتى مرمر
القول الفصل فى موضوع إستنفذ بحثآ واستهلك تفكيرآ ألا وهو هل المثلية الجنسية مرض ؟؟
اللجواب صدر من أمريكا حيث الجمعيات السيكولوجية التى انتهت فى أواخر السبعينات من القرن الماضى إلى أن المثليه(رجل وأمرأة) ليست بمرض وبناء عليه فالمثلية ليس لها علاج أو دواء لسبب بديهى هو أنها ليست بمرض لانفسى ولا عضوى.
لايحول المثلى(المثلية) إلى طبيب إلا بناءآ على طلب منه شخصيآ
السحاق بين النساء كان إلى عهد قريب قبل انفجار الوسائل المعرفيه ومنها النت طبعآ كان موضوعآ محاطآ بالسرية ومن غير المعتاد أن تبوح أو تعترف المرأة بأنها تمارس السحاقas a lesbian وكانت المعلومات قليلة جدآ حوله،أما اليوم فقد تشجعت المرأة وأصبح الموضوع لديها شيئ عادى يتطرق الحديث اليه بينهن أو حتى بين المثليين والسحاقيات ولا شيئ يدعو للغؤابة أو الدهشة،وكل ذلك يضاف لمكتسبات التوجه الجنسى والزحف الحثيث نحو تقبل المجتمع للمثليين وتعضونهم الطبيعى فى المجتمع مع ألأغيار
تحياتى يامرمر وأرجو التواصل…Lord bless you

اهلابيك جورج تحياتى لك على مداخلتك الممتاذة ودخولك بجملة حببتى التى تعشقها كل انثى وتشنف الاذن وتدغدغ الاحاسيس